Prick i pannan

Vad betyder alla prickar?
Slarvigt kallar vi i Sverige prickar på indier för kastmärken, men det är fel.

Ordet ”bindi” härstammar från ”bindu” som är sanskrit och betyder ”droppe”, ”prick” eller ”punkt”.
Men den ”blingiga” lilla bindin som man klistrar fast i pannan, mellan ögonen ovanför näsroten, kan idag även användas som snygg utsmyckning av indiska kvinnor utan att man för den skull är speciellt troende.

Det blev jag hemma hos den här familjen i Mumbai. Man kan också bli det i templet eller vid andra ceremonier i samband med en ”puja” dvs en liten bönestund.
ALLA hinduiska hem har ett specielt ställe i huset för att utöva puja. Mer om det i ett annat blogginlägg.





Sådan rödfärg i benan såg jag mycket förr, men av någon anledning har jag inte sett så mycket av det i år. Kanske är ”gammalmodigt”?

På män är ”pulver-pricken” ibland mer som ett streck, eller ibland även tre streck.
På mannen nedan är strecket vitt. Om det är tre vita streck betyder det att mannen är Shiva-dyrkare. Det kanske det beryder även när det är ett? Jag vet faktiskt inte.
Har man en röd-gul uformad ”prick i pannan signalerar det att man är en Vishnu-dyrkare.
Mer om de olika hinduiska gudarna får bli ytterligare ett eget blogginlägg.

Men finns inte kastmärken då?
Enligt gammal tradition finns fyra kast nml Brahmana, Kshatriya, Vaishya och Sudra. Sedan fanns ju kastlösa också förstås. Tillhörigheten markerades förr med olika märken i olika färger.
Brahminer hade en vit chandan som symboliserade renhet, eftersom hans yrke var prästerligt eller akademiskt.
Kshatriya hade en röd kumkum som symboliserade mod, eftersom han tillhörde krigarnas kast.
Vaishya hade en gul kesar av gurkmeja för välstånd, eftersom han var affärsman eller handlare som ägnade sig åt att skapa rikedomar.
Sudra hade en svart bhasma av kasturi-trädet eller kol för att symbolisera tjänstvillighet, eftersom han skulle stödja de andra tre kasterna.
Vidare hade anhängare av Vishnu en U-formad chandan tilak, anhängare av Shiva en tripundra eller liten ring av aska, anhängare av Devi en röd prick av kumkum och så vidare.
De prickar som man ser i de trakter jag varit, har dock inte varit kastmärken. Däremot vet alla vilket kast man tillhör, även om kasten formellt sett är avskaffade sedan 1950.
Rätt som det är får jag en röd prick i pannan. Men de frågar alltid om det är ok att de välsignar mig. Jag brukar säga ja. Det är väl fint att någon önskar mig gott i livet, tänker jag. Det är en ren kärlekshandling från deras sida.